laxen

Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Kristin Laxing - 1 oktober 2010 14:17

 

  

Onsdagen 15 September

Jag vaknade vid 04:22 drack kaffe och fixade ordning mig.

Sen åkte jag till landvetter för att samliningen var 06:00 på landvetter utrikes och sedan checkade in väskorna.

Sen gick vi till planet som gick 07:00 från landvetter till arlanda.

Sen var vi i arlanda så vi gick hämtade resväskorna och sedan gick vi till dom andra och sedan checkade in väskorna.

Sen kikade på taxfree och sedan gick vi till planet gick 10:30 från arlanda till warsazwa...

Vi var framme i warsazwa flygplats vid lunchtid, hämtade resväsckorna och sedan åkte vi till torwar hall för registrering.

Vid Special Olympics tävlingar så består alltid de första dagarna på vistelsen av ett Host Town program där deltagarna blir omhändertagna av en värdstad under dessa dagar.

Vi hörde att Danmark fått sin värdstad en bussresa 10 timmar från Warsawa.

Efter incheckning och lite mat åkte vi till vårt hotell, där vi för övrigt skall bo hela vår vistelse och inkvarterade oss.

Efter dett begav vi oss av till huvudområdet för tävlingarna för att äta middag. 

Efter detta var vi tillbaks till hotellet och det var sängdags, det hade varit en tuff dag för många av deltagarna.

Vi avslutade dagen med ett möte där vi talade om vad som skulle hända under morgondagen så att alla var förberedda.

    

Torsdagen 16 September Idag var det dags att bli omhändertagna av vår Host Town och deras representanter.

Efter frukost begav vi oss av i en buss vårt första stopp var den kungliga parken. här fick vi under ett par timmar en guidning av parken och fick se en rad olika saker i densamma som var intressanta.

Vi fick bland annat se en mycket speciell vatten teater där scenen låg ute i vattnet. Efter detta besök begav vi oss av till en skola där vi blev utmande av deras elever i bland annat basket och volleyboll.

Vi fick också ta del av ett program med musikaliska presentationer från eleverna, därefter åt vi lunch på skolan.

Efter lunchen förflyttade vi oss till en annan skola där alla idrotter fick möjlighet att träna sina grenar på ett mycket bra sätt.

Dagen avslutades med en middag och en kortare discokväll på Grottan där vi fick möjligheter att möta några polska ungdomar med en funktionsnedsättning.

     

Fredagen 17 September

Efter frukosten på vårt hotell så hoppade vi in i en buss och äkte till Polens Olympiska museum. Där fick vi en guidadtur om Polens idrottshistoria krin olympiaderna. Efter denna mycket intressanta förmiddag begav oss av till skolan vi var på igår för att äta lunch. Efter lunchen fick vi en snabb guidad tur i Warsavas gamla stad. En mycket spännande och intressant tur. Sedan fick vi möjlighet att besöka ett köpcentrum föratt ta del av utbudet i Polen.Dagen avslutades med att vi var på Vikingafest där vi fick ta del av deras historia, äta och bland annat prova på att kasta yxa. Hemma vid 10-tiden dags att sova.

  

Lördagen 18 September Nu var det så dags för invigningsdagen, detta känndes i luften redan då vi vaknade. På förmiddagen var det fri tid och alla delade upp sig idrottsvis och det var tid för lite shopping och sightseeing.

Kl 16.30 begav vi oss ner till vår buss som under polisekort forslades oss till stadionområdet där invigningen skulle ske.

Först fick vi sitta i Torwar hall och vänta på vår tur i denna hall satt deltagarna från alla 56 deltagande länder.

Efter en promenad på 200 m som tog cirka 30 minuter var det så dags för inmarsch. Vi kom in på stadion som var full ca 15 000 människor som tog emot oss. Invigningen bestod av en del tal bland annat av Polens prseident, Warsavas president, prsedenten för special olympics och en del andra kända personer. Efter det att elden tänts så vidtog en del underhållning där bland annat en av Polens mest kända popartister deltog ochavslutningen på invigningen bestod av att Simly Red sångaren drogen en låt och ett fyrverkeri lös upp himlen.

Efter detta begav vi oss av hemåt i den sena och kalla natten.

Imorgon börjar allvaret då startar tävlingarna.

  

Söndagen 19 September Idag startade allvaret för alla idrotter utom Bowlingen.

Det som sker först vid dessa tävlingar är att det genomförs en divisionering.

Detta görs genom olika försökstävlingar i individuella grenar och i matcher i lagidrotterna.

Sedan delas deltagarna in i olika divisioner där man för möta motstånd på den nivå som man presterat vid divisionerings tävlingarna.

Vi hade några deltagare som i sina grenar i friidrotten presterade personliga rekord. Så när vi kom tillbaka till hotellet efter dagens idrottande var det många som var trötta och slitna för alla hade fått starta tidigt på morgonen.

Fotbollen och basketen var under denna dag klara med sin divisionering och imorgon börjar allvaret för dessa idrotter.

  

Måndagaen 20 September Idag klev också bowlingen in i leken och divisionering startade i denna idrott.

Friidrotten fortsatte sin divisionering och även denna fungerade på ett alldeles utmärkt sätt där deltagarna visade mycket goda resultat.

I basketen spelade tjejerna idag mot Azebadjan och denna match slutade med en ganska enkel seger för Sverige.

Fotbollen ställdes mot det anrika fotbollslandet Tyskland och denna match slutade med en ganska stor förlust med siffrorna 0-4
Det känns skönt att idrottandet har kommit igång och alla har funnit sig tillrätta med både transporter och spelarenor på ett bra sätt.

Nu är det tidiga mornar och sena kvällar som gäller.

  

Tisdagen 21 September Idag var det finalaktiviteter i alla våra 4 idrotter.

I bowlinghallen bärgades vårt första guld på förmiddagen då en av tjejerna slog till med ett guld i sin klass.

Det följdes upp av ett brons från en av de andra tjejerna i en annan klass.

På eftermiddagen så var det dags för killarna som bärgade 1 guld, 1 silver och ett brons.

På friidrottsarenan bärgade ett silver på 100m och ett brons i längdhopp av en av killarna samt några ytterligare medaljer av tjejerna.

Basketlaget ställdes denna dag mot Italien och detta var en oerhört spännande match som slutade med en en poängs förlust i den andra övertiden.

Fotbollstjejerna spelade 2 matcher denna dag 0-0 mot Danmark och dagen avslutades med en 1-0 seger mot Bosnien.

På kvällen genomfördes ett möte som vanligt och därefter väntade sängen för deltagarna.

   

Onsdagen 22 September Idag var det sista tävlingsdagen för fotbollstjejerna och baskettjejerna.

I fotbollen skulle tjejerna spela final mot tyskorna som hittills var obesegrade i turneringen.

Efter en heroisk insats av de svenska tjejerna lyckades man spela hem guldet i denna match.

Baskettjejerna startade dagen mot Portugal och i denna match hängde man med bra men tyvärr orkade man inte riktigt ända fram och det blev en förlust.

Man fick då reda på att man skulle spela en bronsmatch mot Azebadjan och denna slutade med en seger så tjejerna bärgade ett brons i basketen.

På friidrottsarenan togs det 3 brons ett silver samt ett guld denna dag.

Guldet bärgades av en av våra tjejer som gjorde ett kanonlopp på 200 m.

I bowlingenhallen genomfördes det lagspel i 2-manna lag denna dag och det hela slutade på ett fantastiskt sätt där medeljskörden blev 2 guld och ett brons.

Våra kvällsmöten blir allt mer glänsande för varje kväll. Imorgon är det så dags för den sista dagen av tävlingarna.

  

Torsdagen 23 September Så var vi då framme vid den sista dagen av tävlingarna, idag skulle bowlingen spela 4-manna lag och på friidrottsarenan skulle vårt stafettlag in i elden.

Bowlingen körde igång sina tävlingar först och spelade lite under sin förmåga men lyckades ändock bärga ett silver efter gott spel.

Stafettlaget låg länge lite efter ledarna men efter en fenomenal sista sträcka lyckades vi knipa ett guld i denna gren.

Efter lunchen kom alla tillbaka till hotellet för att på eftermiddagen bege sig av till avslutningen.

Denna blev en riktig fest som avslutades med dans för alla deltagarna.

Hemma på hotellet igen vid 22-tiden för sänggående.

Imorgon väntar packning och hemresa

  

Fredagen 24 September Nu var det alltså dags att lämna Polen och dessa tävlingar som gett oss alla både deltagare och ledare en rad oförglömliga minnen.

Vi plockade ur våra rum på förmiddagen för att åka till flygplatsen efter lunch.

Vårt plan skulle lyfta kl 16.20 och landa på Arlanda 18.10

En sådan här transport dag består oftast av väntan och ytterligare lite väntan.

Men det hela fungerade enligt tidschemat.

Väl hemma på Arlanda var det några som bildat en mottagningskommitté denna bestod av anhöriga, tidningen Handikappidrott samt representanter från Svenska Bowlingförbundets styrelse som alla ville gratulera truppen till deras framgångar under vistelsen i Polen.

Efter detta skildes vi åt för att förflytta oss alla till våra respektive hemorter.

Vi från truppledningen vill TACKA ALLA AKTIVA OCH LEDARE för de fina insatser som alla presterat i Polen under dessa dagar.

Jag var hemma vid 21 tiden tittade på tv och to det bara lugnt gick lagg mig vid 00.

  

Lördagen 25 September

Jag vaknade vid 07:30 tittade på nyhetsmorgon och drack kaffe.

Sen åkte jag till Liseberg åkte en massor karusellen och pratade med mina vänner som jobba där

Och sedan åkte jag hem passade Filip för att maria ska jobbade sömnade i soffan.


Söndagen 26 September

Jag vaknade vid 08:00 tittade på nyhetsmorgon och drack kaffe.

Sen åkte jag till Liseberg åkte en karusellen och pratade med mina vänner som jobba där.

Och sedan åkte jag hem för atr passade Filip för att maria jobbade tittade på tv och to det bara lugnt och somnade i soffan.

 

Måndagen 27 September Jag vaknade vid 06:00 tittade på nyhetsmorgon och drack kaffe. Sen gick jag till jobbet följde med Catrin med tidningarna och sedan satt vid datorn till lunchen efter lunchen klipper jag lunchkuponger tills när jag slutade. Sen åkte jag till innebandy-träningen det gick bra och sedan åkte jag hem tittade på tv och to det bara lugnt.

 

Tisdagen 28 September

Jag vaknade vid 07:00 tittade på rivstart. Sen gick jag till jobbet jag var i cafét hela dag det gick jätte bra. Sen åkte jag till fotboll-träningen det gick jätte bra och sedan åkte jag hem tittade på tv och to det bara lugnt.

 

 

Onsdagen 29 September

Jag vaknade vid 06:00 tittade på nyhetsmorgon och rivstart.

Sen åkte jag till skolan det började med att gick på en promnad frågade caroline vilken äcklingarna maträtt ärtsoppa, bruna bönor och broccålisoppa och gemensamma är café, bio och stan sen var det rast efter rasten var det frågor olika frågor.

Sen var det lunchrast då åkte jag ner till femmanhuset och köpte en digitalkamera den är jätte fin och snygg och sedan åkte jag till lektion hade börjat pratade vi lite och sedan gick vi till härlanda-bibblan och jag lånade två böcker om barn.

Sen åkte jag hem sömnade vid i soffan vid 16:30 till 18:30 det var så skönt och sova lite.

Sen tittade jag på tv och to det bara lugnt.

 

Torsdagen 30 September

Jag vaknade vid 08:00 tittade på nyhetsmorgon och to det lugnt.

Sen åkte jag till göteborgshjulet och hälsade på och sedan åkte jag till skolan satt vid datorn och to det lugnt tills hemkunskapen börja.

Vi prade om olika mat-märket gick till icasupermarket och kollade märket och sedan var det rast fikade vi också.

Efter rasten då började vi klippa och limar märkerna och text sen slutade vi.

Sen åkte jag till stads-bibblan satt vid datorn och to det bara lugnt.

Sen åkte jag hem tittade på idol och to det lugnt.

 

Fredagen 1 Oktober

Jag vaknade vid 06:00 tittade på nyhetsmorgon och rivstart.

Sen gick jag till jobbet drack kaffe och satt vid datorn.

Sen följde jag med Charlotte, Karin och Kamela och lämnade posten.

Sen gick tillbaka till jobbet.

Sen var det musik och sedan var det lunch.

Efter lunchen satt vid datorn och skriv om polen tills vi slutade.

Sen köpte ett hänglås till skåpet på jobbet.

Sen gick jag hem och packade mina grejor till imon och sedan åkte jag till stan köpte ett minnes-kort till min digitalkamera och sedan hälsade jag på göteborgs-hjulet.

Sen gick jag till pressbyrån köpte laddade på m-kortet och sedan åkte vi hem till han. Jag sitter vid datorn och ta det lungt. har tittat på idol/doobidoo snart börja idol igen hoppas inte daniel eller andreas åkte ut. Mina favoriten är Daniel Norberg och Andreas Weise.

I morgon ska vi till vara och spela fotboll och hoppas att vi vinner några matchen.

 

Ha det gött alla nu Hejs och Puss

Presentation


Hej & Välkommen till min sida!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards